Přechody mezi různými druhy motorových olejů

Ne každý má tu možnost a štěstí pořídit si nový vůz, v České republice je dnes dokonce v provozu většina ojetých automobilů a počet těch nových se krčí kdesi v ústraní. Průměrná hodnota stáří vozidel v Česku je zhruba 10 let, mezi nimi je velké procento vozů v rozmezí stáří 3 – 7 let, a také poměrně slušný počet aut vyrobených na přelomu milénia.
Více než 70 procent motoristů nakupuje vozy v autobazarech, nebo prostřednictvím inzerce, kdy si najímají zkušené automechaniky, aby vozy prověřili. V pouhých 5 procentech nákupů ojetin však znají noví majitelé skutečnou historii údržby, která je zaznamenána v servisní knížce. Většina z nich se tedy nemůže vůbec spolehnout na to, že by byli přesně obeznámeni s tím, jaký motorový olej je ukryt pod kapotou, a hlavně kdy byl naposledy vyměněn.
motor závodního vozu

S výměnou oleje u ojetiny neváhejte

Pokud přesně nevíte, kdy byl naposledy olej měněn, směřujte ihned do servisu, nebo ke známému na ocelovou rampu či nad montážní jámu a výměnu proveďte ihned.
Jestliže plníte motor minerálním mazivem, stačí jen to staré nechat odtéct a s minerálním mazivem pak zkrátit interval další výměny na 9 měsíců. Pokud byste však chtěli použít polosyntetiku, nebo syntetické mazivo, měli byste znát, v jakém stavu se nachází motor. Poměrně často bývá zakarbonovaný a v takovém případě není od věci motor vypláchnout speciálním přípravkem, může to být např. čistící směs Wynns Motor Cleaner. Proč taková procedura?
Polosyntetická, syntetická, a některá kvalitní minerální maziva mají totiž tu vlastnost, že na sebe vážou většinu usazenin. Jestliže bylo v motoru použito méně kvalitní, tedy horší mazadlo, případně byly protahovány výměnné intervaly jeho výměny, nový olej v motoru usazeniny rozpustí, ucpe se olejový filtr nebo mazné kanálky a může to motor i zadřít.
olejový filtr motoru
Doporučováno také není přecházet na jiný typ a výrobce maziva, ideální je pak při dalších výměnách zůstat u jednoho osvědčeného. Také dolévání oleje při provozu před výměnným intervalem by mělo být stejným typem i výrobcem – mějte jej vždy raději doma v garáži při ruce. Pokud olej smícháte v nouzovém případě s jiným, nic příšerného se nestane, ale sníží se tím pravděpodobně kvalita mazání a je pak lepší olej raději nechat vyměnit komplet. Rozhodně však kontrolujte olej pravidelně měrkou, a pokud v motoru schází, dolévejte. Pořád lepší alespoň nějaký, než žádný.